Hoog ijs!!! - Reisverslag uit Bromma, Noorwegen van Robin en Janine Boogaard - WaarBenJij.nu Hoog ijs!!! - Reisverslag uit Bromma, Noorwegen van Robin en Janine Boogaard - WaarBenJij.nu

Hoog ijs!!!

Door: Janine en Robin

Blijf op de hoogte en volg Robin en Janine

23 Januari 2011 | Noorwegen, Bromma

Dat eist(ijst)een verklaring, maar daar komen we dadelijk op terug.
Na alle feestdagen is het weer heerlijk om in het normale ritme te zitten.
Janine is begonnen bij het koor in Ål, en dat bevalt reuze goed. Het op en neer rijden, wat heen een uur is, en dus terug ook, valt mee. Er wordt geautodeelt, en ieder rijdt één keer in de zoveel weken. Dan is het veel beter te doen, en ook nog gezellig onderweg. Net als bij Cheers in Heijen, waar Janine toen zong, worden er de laatste "nieuwtjes" uit de omgeving doorgenomen. Maar de repetities gaan super serieus, en er wordt echt heel hard gewerkt. Ze zijn nu ook druk aan het repeteren voor een aantal conserten.

In het huis is de keuken zo goed als klaar. De gasleiding ligt er ook in, die gaat via de kelder naar de achterkant van het huis, waar straks een gasfles in een afgetimmerde kast komt te staan.
Via de kelder lopen ook de aangelegde afvoerbuizen, en komen de stroomleidingen op de plaatsen binnen waar we ze nodig hebben. We zullen ook een foto van de kelder zetten zodat je een "gezellig" beeld van die ruimte krijgt. De kelder is een mooie voorraadekast voor straks.

De vloer van de keuken had nog enkele gaten, waar vroeger afvoerleidingen doorheen gingen, deze heb ik nu dichtgemaakt, met delen van de oude vloer en zelf nagemaakte delen. Als de vloer straks geschilderd is, zie je er niks meer van.
De beneden verdieping is eigenlijk zover dat de vloer geschuurd en geschilderd kan gaan worden, maar daar wachten we mee tot het verwarmingssysteem klaar is. Janine heeft nog het nodige schilderwerk gedaan in huis, vooral de keukenkastjes, lades en deurtjes. die zijn ook zo'n beetje allemaal klaar.
Op de slaapkamer boven zijn we nu verder gegaan. Hier moesten alle elektra kabels nog getrokken worden, en het nodige worden afgetimmerd. Ook tussen de tømmerbalken die we nieuw geplaatst hebben, moest nog een isolatielaagje worden aangebracht.
Dat zit nu allemaal dicht, dus ook de slaapkamer kunnen we nu wat gaan verwarmen met een elektrisch kacheltje, zodat we ook hier verder kunnen met schilderen.

Het wachten is eigenlijk op de loodgieter, die het verwarmingssysteem moet gaan leveren, en aansluiten. Dit bedrijf heeft het op het moment erg druk, zo druk zelfs dat ze mij gaan inhuren om bij hun klussen mee te helpen. Voor mij komt dat ook goed uit omdat de meest klussen die ik nu heb staan, pas kunnen beginnen, zodra de sneeuw een beetje weg is.
Verder ben ik met een schildersbedrijf uit Bromma en een winkel in Nesbyen, waar ik nu regelmatig vloeren voor leg, bezig om samen advertenties te zetten. We kunnen dan mooi een heel pakket aanbieden, en dat is voor veel toekomstige klanten veel handiger en overzichtelijk.
De eerste klus met de loodgieter was gelijk een mooie klus, we moesten voor de NSB, dat is de Noorse spoorweg, sanitair vervangen in een gebouw in een tunnel op de Hadangervidda. Dat was dus eerst bijna 2 uur rijden, en dan nog werken, dus dat waren lange dagen, maar wel mooi.
Ik mocht gelijk met de betonboor grote ventilatiegaten maken, mooi werk.

De temperaturen zijn op het moment een stuk milder hier, en dat heeft dus wel wat consequenties. Het water in de beek, achter ons huis, is natuurlijk bevroren, maar er komt smeltwater uit de bergen, en nu komt het ijs omhoog en kan het water niet echt weg. Dat is alles behalve prettig, want met een beetje pech wordt het te hoog, en is er kans dat het ons huis inloopt. Wij zeiden al;" woon je niet meer op een boot, waar je hoog water hebt,krijg je het hier ook weer."
Er liggen nu warmtekabels in de beek om een doorgang te smelten, en ik ben ook bezig geweest om gaten te hakken in het ijs, zodat het water eronder weg kan.
Op dit moment is de buurman druk bezig met de traktor om ook zoveel mogelijk vrij te maken.
We gaan er maar van uit dat het allemaal goed komt.

Gisteren hadden we een verjaardag in Gol van Hetty, zei werd 40, en vierde dat met een gezellig feestje.
Het leuke is, dat zij getrouwd is met een Engelse man, Scott, en er dus ook een aantal Engelsen waren, die weer Noorse vrouwen hebben, en dan een aantal Noorse collega's en familie uit Nederland. Al met al een erg gemelleerd gezelschap, maar erg gezellig.
Janine had nog een heerlijk taart(zonder oven) gemaakt voor Hetty. Een chocolademousetaart, met een bodem van gekruimelde Oreokoekjes, en een versierd laagje erboven op. Hij was dan ook zo goed als helemaal op.

Vanaf afgelopen maandag komt de zon weer over de berg, en dat is toch wel weer heel mooi. Wat ook erg leuk is, is dat de Noren daar ook veel bewuster mee bezig zijn en er van genieten dat de zon weer rechtstreeks op het huis staat.
Het licht is gelijk weer heel anders, en het voelt dan ook weer gelijk als of het alweer bijna lente is, maar dat duurt nog wel even.

Bij deze wensen we iedereen een prettige week, en wij maken er ook weer wat van.

Hadde.

• 23 Januari 2011 - 19:09

Heidi:

Met zo'n taart is 40 worden helemaal niet erg!
    Jullie zijn ook van alle markten thuis.....

xxx Heidi

• 23 Januari 2011 - 19:09

Hetty:

Bedankt lieve Sjnien!

• 23 Januari 2011 - 19:10

Hetty:

Mooi om te zien dat liefde zo in elkaar opgaat....

• 23 Januari 2011 - 20:07

Dick En Ellen:

Petje af voor jullie! Wat een doorzettingsvermogen, laten we hopen dat het water/ijs dat niet heeft!
    Hälsningar från oss i Sverige

• 23 Januari 2011 - 22:31

Piet Reintjes:

Ik heb de indruk dat Ruben op de foto zojuist wat lijm heeft gesnoven tijdens het moment waarop Robin bezig was met de aanleg van de afvoer voor de afwasmachine. Het ziet er wel naar uit dat er nu grote vorderingen worden gemaakt in de hytte. En ieder heeft zijn / haar specialiteit tot en met het stofferen aan toe. Door de foto's ruik je bijna de geur van al dat hout in huis. Wat me opvalt is de bedrading voor de elektro. Ben zelf in de vorige eeuw enige tijd als elektricien actief geweest in Nederland. Hier moet VD-draad in PVC-pijpen naar schakelaars, wandcontactdozen etc. Ik zie bij jullie alleen maar witte flexibele snoeren (waarschijnlijk 3x 1,5mm2) op verschillende plekken. Is dat speciale kabel en kun je dan ook zonder problemen een (af)wasmachine aansluiten op een wandcontactdoos die gevoed wordt door zo'n kabeltje? Veel succes en . . . geniet van de zon !! Piet

• 23 Januari 2011 - 23:09

Trudy Je Mam:

Lieve kids
    Oh wat gaaf ziet 't er nu uit, hard gewerkt hoor.
    Het wordt al steeds echter luidjes, knap hoor.
    Janine de stoeltjes worden keigaaf.
    Wat bijzonder nu de Hadangervidda te zien met al die sneeuw, nu zie je niks van dat woeste maanlandschap, dat wij in oktober hebben gezien.
    Wat prachtig die zon weer boven de berg op jullie huis.
    Leuke klus Robin met de sneeuwfrees.
    Succes met het ijs, dat het toch een beetje gaat smelten zodat weg kan.
    De taart voor Hetty ziet er ook prachtig uit. Wel gezellig 'n verjaardag met zo'n internationaal gezelschap.
    Lieve Robin en Janine ga zo voort enz. enz. wil vlug komen kijken.
    Kyss og klem je mam

• 24 Januari 2011 - 00:32

"demaaskantjes;)":

och wat een leuke fotos toch weer, en wat heerlijk dat "onze" zon weer over jullie bergen heen komt, dat moet een fijn gevoel zijn! Fijn om te zien dat alles goed gaat met jullie, en maar hopen dat jullie het droog houden daar binnnen, niet aan denken.... Kun je ook taarten maken met bv. 39 erop Janine? Heb je ook bezorgservice?? Zou leuk zijn. Maar we waren er toch een beetje bij he, afgelopen vrijdag, bij de Griek. Anyway.... ik was er heel graag bij geweest, maar die tijd komt nog wel eens. Het ga jullie goed en heel veel liefs van de Maas(kant)jes

• 24 Januari 2011 - 09:30

Miranda:

hoi Daar,

Foto's zien er weer goed uit !!!
    En die taart....mhhh.
    Een goede werkweek daar, hier verder geen nieuwtjes!
    gr Miranda

• 24 Januari 2011 - 11:44

Wijnand En Ivonne:

Hallo daar in het nog koude noorwegen,

Wat zie ik nu weer, dat Janine kon schilderen dat wisten we intussen wel. Maar stofferen is toch weer een ander vak en dat lukt jouw ook weer!!!!
    Robin wat fijn dat je zoveel werk hebt, is overal goed voor!
    Wat die taart betreft zo lusten wij er ook wel een, wellicht een andere keer.
    Voor nu groetjes uit De Ouwe Peel

• 24 Januari 2011 - 17:26

Robin Uit Bromma:

Even ter aanvulling speciaal voor Piet Reintjes.
    Er wordt hier ook VG bedrading gebruikt, maar vooral in nieuwe huizen, met uiteraard pvc buizen eromheen. Wij hebben die wel tussen de plafonds gebruikt.
    De kabels die je ziet op de foto zijn stuhhe kabels met een harde kern en zijn 3x2,5 mm, dus dik genoeg voor al de zware apparaten, alles afgezekerd met 16 Ampere.
    Bij meer vragen, stel ze gerust. De dikke grijze kabels die je ziet hebben een aluminium kern, leuk om even te vermelden. Dit zijn hoofdkabels die naar de hytte en het andere huisje gaan.

Robin.

• 24 Januari 2011 - 17:28

Robin Uit Bromma:

Er staat; stuhhe, maar dat moet uiteraard stugge zijn.

• 27 Januari 2011 - 23:28

Margriet:

Haast vergeten om af en toe op de site te kijken. En..... oooh ooh ooh wat is er al weer veel gebeurd. Keuken ziet er inderdaad bijna klaar uit. De kelder is onbekend voor ons, nooit gezien.

Laat maar wat verfwerk liggen, wij komen er weer aan. Heeeeerlijk weer deze zomer naar Noorwegen. Wonen jullie dan al in het huis???

• 30 Januari 2011 - 19:11

Ardie:

Kan ik bij deze alvast zo'n taart bestellen voor aankomende juli!!!!!!
    Het ziet er echt super uit hoor allemaal....van kelder tot stoeltjes!! Mooi stofje Janine.
    We kunnen bijna niet wachten tot we alles in het eggie kunnen aanschouwen!!
    En zing effe een stukje op you-tube met je Noorse-Cheers!!! Ben benieuwd.
    X uit Gennep-Zuid.

• 30 Januari 2011 - 21:39

Christa En Co:

Hoi,hoi,
    Krijg telkens weer dat speciale vakantiegevoel als ik jullie foto's zie, en jullie mooie verhalen lees. Dus dat zit wel goed, met die klanten voor jullie prachtige B&B. Geniet ervan, zou ik zeggen!! Doen wij ook, dikke kus....

• 03 Februari 2011 - 19:11

Luc:

Ha Robin en Janine,
    Hier ben ik weer. Een tijdje geleden dat ik wat van me heb laten horen.
    Mega respect voor jullie doorzettingsvermogen op restaureergebied.
    Super gaaf dat jullie zo gesetteld zijn.
    Maar nog steeds vreemd dat jullie zo ver weg wonen.
    Hier in Gennep gaat alles z'n gang. Weer druk bezig met de volgende revue. Gestopt met Cheers maar wel heerlijk met m'n band bezig (www.pariah.nl).
    Succes met de ijsmassa en ik hoop jullie toch weer snel eens te zien.
    Heel veel geluk gewenst!
    Luc.