Verandering van kleur? - Reisverslag uit Bromma, Noorwegen van Robin en Janine Boogaard - WaarBenJij.nu Verandering van kleur? - Reisverslag uit Bromma, Noorwegen van Robin en Janine Boogaard - WaarBenJij.nu

Verandering van kleur?

Door: Janine en Robin

Blijf op de hoogte en volg Robin en Janine

06 Februari 2011 | Noorwegen, Bromma

Dat we lekker bezig zijn, wisten we al, maar het is wel leuk om het van de lezers weer terug te horen.
Ook leuk dat er af en toe vragen worden gesteld, doe dit gerust, ik geef graag uitleg.
Ik wil dan ook wel even terug komen op de vraag van Piet Reintjes, over de elektra.
In nieuwe huizen in Noorwegen wordt ook gewoon met pvc-leidingen gewerkt met VD-draad erin, net als in Nederland. Maar in oude huizen waar je niet door de muren kan aanleggen, worden er kabels over de muren gelegd, en er worden koppeldoosjes gemonteerd tegen de plafondplinten. Deze bekabeling is stugge draad en ook dik genoeg voor de zware aansluitingen, zoals af-wasmachine en elektrische oven.
Ik geef toe dat wij in het begin hier ook aan moesten wennen, maar het is niet anders, en het werkt eigenlijk prima.

De benedenverdieping is eigenlijk een heel eind klaar, behalve verwarming en vloeren schuren/lakken. Dus hebben we ons naar boven geplaatst, waar op de slaap/badkamer nog het een en ander gebouwd en geschilderd moest gaan worden.
Het hoekje waar de inloopkast moet komen werd als eerste aangepakt.
Er is een wandje geplaatst, en ik heb er deuren, van dezelfde planken, in gemaakt.
Op die manier konden we gelijk een steunpaal, die onder het dak staat, wegwerken.
Ruimte genoeg om heel wat kleren in op te bergen, en er zelf helemaal in te gaan staan.(Nou heb ik daar niet zoveel ruimte voor nodig)
Janine heeft in het halletje beneden de kleur aangepast, die op de muren daar moest gaan komen. De kleur viel iets te paars uit, en doormiddel van een eigen mengsel, is er een mooie kleur ontstaan. Ik moet zeggen dat de kleur in het echt er mooier uitziet dan op de foto's, maar het gaat om het idee.
Het tømmer op de slaap/badkamer, was ook klaar om te schilderen. Nou was hiervoor een oud Noors perzik achtige kleur voor gehaald, maar deze viel te licht uit voor deze ruimte.
We hebben ondertussen gemerkt, dat het mooier is, om op tømmerbalken warme kleuren te gebruiken. Dus toch maar wat aangepast, en een nieuwe kleur laten mengen.
Bonderød(boerenrood), en deze kleur valt erg mooi uit.

Ook is er een muurtje gekomen waar de wc achter zit, en voor deze muur komt starks onze bad/douchecabine. Deze is geheel dicht met plafond met ventilatie, muziekje erin, en van allerlei douchestralen, die overal vandaan komen. Klinkt spannend, maar dit is voor ons de beste keuze, aangezien we dan geen last van vochtige dampen hebben op de slaap/badkamer, aangezien dit een grote open ruimte is.
Deze wandjes, en de klerenkast krijgen een bruine beits, met een zivergloed erin. Ook dit ziet er beter uit in het echt, dan op de foto.

Vorig weekend moest Janine werken, en bedacht ik dat ik maar weer eens de omgeving moest gaan bekijken.
Dus de Pajero ontdaan van een pakje sneeuw, en er op uit. De Pajero vindt ikzelf leuker om mee de bergen in te gaan. Met die auto kun je wat meer "sneeuwpret rijden". Spelen noemen andere mensen dat.
Bij Flå ben ik de bergen in gegaan, waar een mooi gebied is om van de zomer ook lekker te kunnen gaan wandelen.
Maandag zijn we naar Mark en Hanneke geweest. Hun hebben een huis gekocht tussen Gol en Fagerness. Op een mooie fjellet, "het kleine huis op de prairie" noemen wij het. Klein is het trouwens niet, maar zoals het ligt is het fantastisch. Er zit wel wat werk aan, maar dan hebben ze een mooie stek. Aangezien hun ook met hondesleeën willen beginnen, hebben ze ook zo'n plek nodig.
En misschien kun je straks bij ons een kamer huren, en dan een hondenslee tocht met hun maken, jawel, wij denken altijd verder.

Ja, en dan het ijs in de beek....
Zoals we al schreven, steeg het ijs behoorlijk, en de temperaturen werden een stuk milder. Nou dat bleef ook zo.
Ondertussen hebben we wel er wat aan moeten gaan doen.
De vader van Bjørg Anita, onze buurvrouw, heeft met een graafmachine een groot gat in het ijs in de beek gemaakt, en een doorgang terug naar de beek.
Het probleem was, dat het water uit de beek over het weiland liep, en over de priveweg kwam. Bij de buren liep het water al de tuin in, en vroor s'nachts weer aan(dus dan weet je het wel), en daar moest wat aan gebeuren.
Het graven hielp wel, maar nog niet voldoende. Er kwam een man met een stoompersmachine, die gangen in het ijs maakte, zodat er weer water weg kan lopen onder het ijs. En als het maar blijft stromen, dan blijft het wel open.
Al met al staat er nog steeds hoogijs in de beek, en we hopen maar dat het niet verder stijgt.

Vrijdagnacht heeft zich iets moois voor gedaan in zuid Noorwegen. Het "Noorderlicht" was hier te zien. Dit komt maar zelden voor, maar was even waarneembaar. Het ergste van alles is, dat wij het niet gezien hebben. Het was rond 00.30 uur goed te zien, en Robin die met Sjakie aan de wandel was om 01.00 uur heeft het gewoon niet gezien. Echt balen.
Maar gelukkig heb ik een foto van iemand die boven Nesbyen een hele mooie foto gemaakt heeft. En daar moeten we het dan mee doen.

Vanuit een wit, maar met zachte temperaturen, Bromma, wensen we jullie een fijne week weer toe.

Hadde.

• 06 Februari 2011 - 17:08

Wijnand En Ivonne:

Hallo Robin en Janine,

Even snel een berichtje uit De Ouwe Peel, want we krijgen vanavond visite, jullie wel bekend uit Deurne. Ene zekere Jan en Francien.
    Het ziet er allemaal weer goed uit Janine, de kleuren staan me wel aan.
    Robin electriciteit dat is meer mannenwerk daar heb ik geen verstand van, maar het zal wel goed zijn en komen.
    Nog even en dan zien we jullie wonen in het grote huis. Hoe was de naam hiervan ook weer? Wat is het nog mooi bij jullie in de sneeuw, hier is het somber donker weer en de laatste dagen veel wind.

We zijn in het weekend nog in Hoogeloon geweest, Julitte en Wim vierden hun beider verjaardag, ik moet zeggen het was erg gezellig en natuurlijk weer laat. (Tussen haakjes, ze hebben de computer kapot en kunnen jullie nieuwe bericht niet lezen).
    Dit was het weer voor nu, de groetjes en veel werkplezier.

Wijnand en Ivonne

• 06 Februari 2011 - 18:09

Papa En Mama:

Weer genoten van het nieuwe verhaal en foto,s,over enkele weken kunnen we het in het echt zien we zijn heel benieuwd .Tot skyps tot ziens

Groetjes Mama en Papa

• 06 Februari 2011 - 21:35

Maaike:

Hoi Robin en Janine,

Dat rood vind ik echt prachtig. Mooie warme kleur. Is het de kleur die in Nederland 'ossebloed' heet of is het iets lichter?
    Wij zijn vorig jaar mei in Alaska geweest en hadden toen een tocht met sledehonden over een gletsjer geboekt. Helaas kon het niet doorgaan, omdat de helikopter die ons naar de gletsjer zou brengen moest terugkeren vanwege slecht weer.
    Dus... Ik boek straks bij jullie zo'n arrangementje met een sledehondentocht (of heet het hondensledetocht?)
    Mooi, dat Noorderlicht. Voortaan wat beter om je heen kijken Robin!

Groetjes, Maaike

• 07 Februari 2011 - 09:20

Julitte:

Gelukkig heb ik ook nog een hele goede baas, die het niet erg vindt dat ik even op zijn pc ga internetten. De rekeningen zullen toch ook betaald moeten worden helaas.
    Goh, Janine dat schilderen en overschilderen en nog eens schilderen dat komt me toch zo bekend voor. Maar als je het op je eigen tempo kunt doen en wanneer, dan blijf je het leuk vinden toch?
    Ik vind het nog steeds moeilijk om een indruk te krijgen, maar heb het er met Ilse uitgebreid over gehad natuurlijk. Ik hoop echt dat wij ooit in de toekomst eens kunnen/mogen spieken hoe het er in het echt uitziet. Zeker gezien de kleuren moet het een heel vrolijk huisje worden. Helemaal jullie ding!
    En die foto van het Noorderlicht dat moet toch wel heel speciaal zijn geweest.
    Nou ik heb ook het noorderlicht gezien in Hoogeloon, dat wil zeggen, dat licht wat je ziet als het heel laat/vroeg wordt op een feestje. Maar zeker gezellig!
    Nu nog een keertje voor de kameraden en dan hebben we het weer gehad. Wordt toch wel zwaar hoor...al die late avondjes met werken en feesten...zeker nu ik tegen de 40 aan begin te lopen hihi...
    He vriendje en vriendinnetje,
    ik hoop dat het ijs bij jullie ook gauw weg is en dat het hier ook voorjaar wordt, want dat wordt tijd!

Liefs xx

• 07 Februari 2011 - 19:55

Rene:

Ik wordt in elk geval van elk verhaal weer wat wijzer waar ik straks tegen aan kan lopen.
    Misschien heb je het al eens eerder geschreven maar mag je aan dat elektra zelf wat doen of moet je alles laten doen?

Rene

• 10 Februari 2011 - 14:09

Carla:

poeh poeh wat een werk toch allemaal. Waar halen jullie de energie en de tijd toch vandaan?
    Het wordt wel heel mooi. Al die kleurtjes lijkt me "heel erg noors". Janine ben je nog niet verslaafd aan de verfgeuren?
    Ik denk dat onze kinderen het geweldig zouden vinden al die sneeuw en het ijs, maar ja als het problemen op gaat leveren voor jullie is het natuurlijk wat minder.
    We vorige week heerlijk gebruncht. Het was erg gezellig.(met je pa en ma. 2x opa en oma) Helaas hadden we wel zieken. Kinderen zijn allemaal flink ziek geweest en Tony is van de trap gevallen. (flinke rugklachten).
    Dikke knuffels uit De Walsberg.

• 13 Februari 2011 - 10:37

Trudy:

Lieve Robin en Janine.
    Wat heerlijk na een fijne wintersportvakantie eerst bijkomen met het nieuws en foto's van mijn ijverige kids. Tjonge wat schiet het op. Geweldig.
    Wat mooi, die warme kleuren op de tommerbalken.
    In Oostenrijk heb ik ook in de beekjes, de dikke ijslaag met het smeltwater er onder door gezien. Het is een prachtig gezicht, maar je moet er geen overlast van hebben.
    Lieve kids ga verder met mijn vkantiewas, de zon schijnt, dus alles kan lekker naar buiten, daarna in de wintersportkoffer en een gedeelte in de Brommakoffer.
    Veel liefs dikke kus/knuf je mam

• 13 Februari 2011 - 19:07

Wim:

Tja... zelfs draadloze netwerken beginnen met.... jawel 'n draad.....!
    Goed bezig lieve vrienden. Kan haast niet wachten om m'n koffer te pakken en naar Bromma te komen.

• 21 Februari 2011 - 22:41

Mary Velgersdijk:

Hallo Robin en Janine,
    Kreeg net jullie groetjes enz. via onze zoon. Dank je wel.
    Hartelijke groetjes terug en een fijne reis naar Nederland. Ik lees regelmatig jullie verslag en bekijk de foto's. Ziet er prachtig uit. Dag Bert en Mary

• 22 Februari 2011 - 16:28

Karin:

Hoi Janine en Robin,

Al weer effe geleden, kon nu meteen 2 verhaaltjes lezen gezellie!
    Wat hebbenjullie hard gewerkt zeg, gaat nu echt vorm krijgen mooi om te zien. En.. het wordt hardstikke mooi! petje af hoor!
    En janine leuk hoor weer op een koor, fijn dat het zo goed bevalt, welk repertoire zingen jullie?jullie zitten al helemaal in het noorse leven als ik de verhalen zo lees. En zo hoort het ook!
    Veel sukses met alles, en misschien......het is weer bijna zover wa! krult 't al 'n beetje?
    groetjes ook van Jos

• 05 Maart 2011 - 19:09

Ardie:

Niks an...die mert.zitting!!!! ;)

• 11 Maart 2011 - 22:00

Trudy:

Lieve kids
    Zit te wachten op mooie foto's van jullie wintersport!!!
    Groetjes en liefs dikke kus/knuf je mam