Dan maar eens even bijkletsen. - Reisverslag uit Bromma, Noorwegen van Robin en Janine Boogaard - WaarBenJij.nu Dan maar eens even bijkletsen. - Reisverslag uit Bromma, Noorwegen van Robin en Janine Boogaard - WaarBenJij.nu

Dan maar eens even bijkletsen.

Door: Janine en Robin

Blijf op de hoogte en volg Robin en Janine

12 Maart 2011 | Noorwegen, Bromma

Ongelofelijk, wat vliegt de tijd.
Ik zou bijna niet weten waar ik moet beginnen, maar gelukkig heb ik het een en ander op een rijtje gezet.

Iedereen leeft erg mee met de ijsontwikkeling in de beek, en dat is wel prettig. Nou is er nog niet veel veranderd, behalve dat het nu bijna vast onder onze brug staat. Dus geregeld maken we nieuwe sleuven en gaten in het ijs, zodat het water er toch onderdoor, en eruit kan.

Er begint zicht te komen op een verhuizing binnenkort naar het grote huis.
Dat wil zeggen, we schilderen er flink op los, en ook de loodgieter is begonnen met de verwarming, en het waterdeel.
ongeveer 3 weken geleden zijn we een dagje naar Oslo geweest. Ik moest een nieuw paspoort hebben, en dan moet je naar de Nederlandse ambassade in Oslo. En aangezien je daar op tijd moet zijn, hadden we besloten om met de bus te gaan.
Parkeren in Oslo is enorm duur, en alles is op loop afstand, dus we lieten ons rijden.
Dat is ook ideaal, want de bus reed mooi over een eigen strook langs de files af, rondom Oslo.
Nadat we ons gemeld hadden bij de ambassade, moest ik nog eerst even de juiste pasfoto's laten maken, voor het moeilijke Nederlandse paspoort. Maar met de juiste foto, een paar vingerafdrukken en een enveloppe aan mezelf gericht, waren we klaar.
Het paspoort wordt aangetekend naar Bromma gestuurd, en daarom mag jezelf de enveloppe schrijven, kunnen hun geen fouten maken.
Nou de rest van de dag een beetje gewinkeld, ideeën op gedaan, en wezen uit eten bij de Mc Donalds. En dat viel toch tegen.
op de terugweg viel er een dik pak sneeuw naar beneden, dus ook wel lekker dat we met de bus waren.

De loodgieter had voor ons alle spullen besteld voor het verwarmingssysteem, en dat stond in een keer midden in de nacht buiten op de stoep, en weg was de vrachtwagen die het leverde. Ik ging Sjakie een laatste rondje doen, en daar stond het buiten. Heel fijn, dat moest toch nog even naar binnen, en het stond voor de hytte, en niet voor het grote huis. Dat was nog een heel eind sjouwen door de sneeuw.
Maar goed, de ruimte waar alles moet komen is aangepast, en de loodgieter is begonnen.
Hij was ook weer na 1 dag weg, want er moest toch nog wat bijbesteld worden, en vervolgens ligt het nog weer even stil. Ook doordat een van de loodgieters een zoon heeft gekregen, en tja, dan loopt de planning in het honderd.

De slaapkamer heeft zijn kleur op de vloer gekregen. Het probleem was wel het schuren van de vloer. Aangezien de oude planken niet echt vlak liggen, gaat dat met zo'n grote schuurmachine niet echt geweldig, dus dat doen we niet meer. Overigens hoeft de vloer ook niet helemaal kaal, en dan kunnnen we dat beter anders gaan doen.
De kleur is prachtig geworden, een mooie warme kleur.
De afgelopen tijd had ik veel in het huis gewerkt en Janine moest ook veel bij het tankstation werken.
Maar toen kwam er een vraag van de "klusjesman" van het motel aan de overkant, hij had hulp nodig, en of ik mogelijkheid had om hem te helpen.
Ze zijn daar in de kelder de toiletten aan het vernieuwen met helemaal nieuwe indelingen, en ook de gang krijgt een opknapbeurt. Maar het was erg veel werk, en het moet toch snel klaar, dus hadden ze een handje of twee nodig.(het liefste 2 rechterhanden), dus daar ben ik nu al een paar weken aan het werk, tja, maar dan gaat het in het huis ook niet zo snel.
En we willen toch wel een keer over.

Skype is heel handig, en dat wisten we natuurlijk al, maar pas geleden heeft Janine, samen met Marleen(vanuit Curacao)en Ria, Ellis en eigenlijk was ook de bedoeling Ilse(maar vanwege geen goede verbinding viel haar gesprek weg) een groepsgesprek met beeld gehad. Erg leuk om elkaar zo te spreken. En ze hebben zelfs bingo gespeeld via skype. Ja, het moet niet gekker worden.....

Janine is met het koor flink aan het reperteren voor de 3 uitvoeringen die er gaan komen, als ik het zo hoor moet dat toch wel heel mooi gaan worden.
En, oei, zelf ga ik misschien bij een toneelvereniging in Nesbyen. Die gaan na een lange stille tijd weer wat op de planken zetten. En dat lijkt me toch wel leuk. Volgende week is de eerste bijeenkomst, dus we zullen het wel zien.

En wat hebben we geluk gehad, zo schreven we nog dat we het Noorderlicht gemist hadden, maar nu hebben we het zelf gezien boven Bromma. Het was niet heel helder, maar wel indrukwekkend. We hebben geen foto's gemaakt, want dat lukt niet met een simpel toestel.

Afgelopen weekend hebben we bezoek gehad van Peter en Lars. Peter is met een nichtje van Janine(Franka)getrouwd, en Lars is hun zoon. Lars wou heel graag een keer in de winter komen om te snowboarden. Hun waren afgelopen zomer hier, en toen heeft hij contact gehouden met onze buurjongens, en met hem is hij nu veel wezen snowboarden, hoewel de snowboard snel verruild werd voor gewone skies.
Zelf zijn we zaterdag met ook 2 collega's van Janine, en Peter, Lars, Eivind, Janine en ik wezen skieën in Hemsedal. Hemsedal is een wintersportplaats, waar mooie verschillende pistes liggen.
Aangezien Janine nog nooit geskied had, zou haar collega haar het nodige bijbrengen. Janine heeft die middag vooral heel veel geoefend op de beginnerspiste, dus dat was flink aanpakken. Nou hadden wij daar de uitrusting gehuurd, alleen waren de helmen, in de volwassen maten op, dus hadden we eigenlijk een te klein helmpje op, en dat zit niet fijn. Het ziet er trouwens ook niet uit, maar goed.
Helaas is Janine een paar keer achterover gevallen, en daar heeft ze nu nog steeds last van, dus dat is minder prettig.
Zelf had ik ooit, lang geleden wel eens geskied, en na een tijdje op de beginnerspiste, ben ik naar de andere pistes gegaan, en dat ging best wel weer lekker.
Lars die ging ook goed op met Eivind, en die was blij dat hij nu op gewone skies stond.
Peter heeft de nodige foto's gemaakt, dus die kan je dadelijk zien.

Tja, en dan was het carnaval in Nederland. We hebben het eigenlijk nu niet gemist, maar hebben uiteraard wel even de foto's van de Mertzitting bekeken.

Afgelopen week hebben we de woonkamer helemaal leeg gemaakt, en zijn we ook daar begonnen met de vloer. Janine heeft donderdag de vloer voor de eerste geschilderd, en ik heb hem vandaag in de tweede laag gezet. Die kan nu gaan uitharden, en dan kunnen binnenkort de spullen erop.

Deze week moeten we nog allebei veel werken, en dan zal ik eind van de week naar Nederland vliegen.
En waarom dan, zullen jullie je misschien wel afvragen. Aangezien we bijna klaar zijn met het privédeel van het huis, kunnen wij onze meubels en kasten wel kwijt. Maar die staan nog in Heijen op de boot. En aangezien onze huurder zijn eigen meubels gebruikt, kunnen wij ze beter hier hebben.
We hebben wel besloten dat niet alles meegaat, dus kunnen we het met een busje wel overhuizen.
Zo'n busje hier in Noorwegen huren was echt te gek voor woorden(de prijs dan)
We hebben er nu een gehuurd bij "km vrij.nl" en die zijn niet duur.
Janine gaat niet mee, zij moet ook werken, en anders moeten we voor Sjakie en de katten oppas regelen. En aangezien Sjakie een beetje op en neer gaat met zijn gezondheid, is dat niet prettig.
Vrijdag zal ik naar Nederland vliegen, en verblijf ik bij mijn broer en schoonzus, en vandaar uit gaan we in het weekend alles klaar zetten en eventueel demonteren. Lijsten voor de douane maken(heel belangrijk), en dan maandag het busje ophalen, inpakken en rijden.
Ome Gerrit zal meerijden, zodat we in een ruk door kunnen rijden, naar Bromma.
We nemen dan de oversteek van Frederikshavn(Denemarken) naar Gøtenborg(Zweden), kort maar snel, en dan zijn we dinsdagavond in Bromma.
Woensdag uitpakken, en 's avonds de boot van Oslo naar Frederikshavn(slapen op de boot) en 's morgens verder rijden, zodat we 's avonds het busje weer kunnen inleveren. En dan vlieg ik vrijdag weer naar huis. Dus dat wordt een leuk weekje.
Maar daarover meer in het volgende stukje.

Hadde.

• 12 Maart 2011 - 21:17

De Maasjes:

wat hebben jullie toch ook een geweldig leven he, heerlijk om jullie verhalen te blijven lezen... en voor ons zo onvoorstelbaar, die sneeuw. Maar we krijgen er wel "heimwee" naar, skieen zit toch ook wel een beetje in ons bloed. Maar wie weet..... Ik vind het dapper van Janine hoor, super goed gedaan, jammer van je commotio cerebri, dat is dan weer minder. En die verwarmer die lijkt verdomd veel op een airco bij ons, die hangen ook aan de buitenkant met het zelfde aanzicht. Eigenlijk hebben we veel overeenkomsten, denk aan die loodgieter, 1 dag geweest, en tja... weer verdwenen, zo herkenbaar, ongelooflijk! Maar het begint er mooi uit te zien hoor. Robin heel veel succes aan komende week, heerlijk om je eigen spulletje weer op te halen toch, evne heel hard werken, en dan genieten samen met je prinses. Liefs De Maasjes. ps; ik ga nu de porch schilderen, even een opknapbeurtje.... en oja, dat skype was echt echt super leuk, had er van genoten. x

• 12 Maart 2011 - 22:17

Trudy:

Heerlijk weer een verslag met mooie foto's van jullie grote huis en wintersport.
    Heerlijk zo buiten op de latten. Prachtig gezicht hoor. Wat gezellig zo met de hele club.
    Jullie hebben ook heerlijk alles in de buurt. Mooi wonen, pracht omgeving voor wandelen, langlauf, skie en snowboard. Dus echt genieten.
    Het huis wordt echt mooi met die warme Noorse kleuren. Straks jullie eigen spulletjes erin.
    De houtkachel staat ook mooi zo op het muurtje. Nu de loodgieter ook nog effe flink aan het werk. Nog effe geduld dan wordt het keigoed en lekker warm. Succes!!!!
    Ben heel benieuwd. Kom gauw weer eens kijken. Eerst oppas voor mijn knufje/snor/Brandy.
    Robin tot over een weekje. Jullie verjaarskadootje ga ik deze week ophalen, kun je ze meteen meenemen naar Bromma.
    Heel veel groetjes en liefs dikke kus/knuf van je mam en Brandy

• 13 Maart 2011 - 10:57

Mama En Papa:

Kinderen wat is die woonkamer en slaapkamer mooi geworden echt al gezellig en warm. Ik voel de kachel in de keuken al warmte afgeven in Nederland. Jongens wat word het mooi.
    Jammer dat je zoveel werk met het ijs in de beek hebt, hopen dat de winter gauw voorbij is al hoe wel de foto's van het skien erg mooi zijn Wij komen over een paar weken wel weer eens zelf kijken (en meehelpen) met de verbouwing. Het is wel leuk dat groeps skypen jammer dat Ilse haar verbinding steeds weg viel, maar een volgende keer beter.
    Kinderen goed uitkijken en tot ziens via skyp en over een maand in Bromma.
    Dikke kus en Knuffels van Far og Mor

• 13 Maart 2011 - 18:43

Ardie:

Jeetje......hier begint de lente al te kriebelen en jullie hakken nog sleuven in de sloot!!!! Onvoorstelbaar.
    Maar even dit......het ziet er binnen ONTZETTEND MOOI uit zeg!! Prachtige kleuren!!
    En dan de ski-plaatjes........goed zo Janine, ooit komt het goed!! Hoewel ik me voor kan stellen dat je na een paar keer vallen niet echt staat te trappelen om die berg weer af te gaan.
    Hey en Robin gaat dus voor de hoofdrol bij MØTIGHØD & GENØGEN....We komen kijken hoor!!!
    Maar eerst naar het optreden van Janine. Neem eens een keer wat op tijdens de repetitie dan kunnen we horen wat het wordt!!!!
    Luitjes, succes met alles en tot gauw weer!!!
    X

• 13 Maart 2011 - 19:42

Dick , Ellen En Nils:

Janine, wat goed van je dat skiën...ik weet niet of ik het je na zou doen. Maar met de piste in je achtertuin voel je je wel enige aandrang.Volgend jaar dan maar. En Robin veel succes deze week, rij voorzichtig.

Liefs uit Zweden!

• 13 Maart 2011 - 19:55

Heidi:

Wat er in een korte tijd allemaal kan gebeuren...
    En dat allemaal in weer zo'n leuk stukje verwerkt!
    Super om wat van je eigen spullen naar 'the big house' te halen, dat maakt het thuis gevoel dadelijk helemaal af. Baisc is goed en kan gemakkelijk, maar omringd worden met wat van de spullen die jullie in al die jaren bij elkaar gesprokkeld hebben is uiteindelijk tóch wel heel fijn lijkt me.
    Wij zijn nu ook flink aan de klusserdeklus in ons nieuwe huis en mijn respect voor jullie stijgt met de dag... Zó leuk om iets op te knappen en er je eigen persoonlijkheid in te kunnen leggen, maar het regelen, halen, kappen, slopen, maken en weer schilderen, hakt er behoorlijk in. En dat doen jullie al véél langer als die paar weken van ons. Het meeste werk zit in alles wat je niet ziet, in vloeren, muren, plafonds enz zitten de belangrijkste dingen van het huis verstopt. Respect!!
    Maar het resultaat is er bij jullie ook al naar, de (super mooie) lak maakt het helemaal af en heel mooi... Kom maar op met die meubels!
    Succes met Sjakie..
    Groeten uit deurne!

• 13 Maart 2011 - 21:38

Julitte:

Hey hallo!
    Goh, goed nieuws dat jullie bijna over kunnen! Zit er toch nog steeds schot in, dat hoor ik graag.
    Enne Robin, misschien niet fijn om veel te werken op een ander zodat het thuis niet af komt, maar het zijn allemaal centjes! Janine, heel mooi die woonkamer, gedurfd al die kleurtjes. Maar ziet er wel heel knus en warmpjes uit.
    Alleen die foto van die telefoon, dat snap ik dan weer niet..?? Misschien krijg ik daar nog eens uitleg over. En die groepsskype, daar zou ik eigenlijk ook bij aan willen sluiten, maar ja als je geen webcam hebt, dan houdt alles op helaas! Ellës vond het echt geweldig leuk!!
    Wij hebben de carnaval weer goed doorstaan. Het blijft een leuk feestje, maar ook bij ons wordt het stillekes toch iets minder heftig zullen we maar zeggen..
    Wij gaan binnenkort ook weer aan het klussen, maar dan nu buiten. Er moet een nieuwe schutting komen en een poort. Maar als je weer ergens aan begint is het eind zoek. We breken een hokje af, nieuwe pad maken, terrastegels bijzoeken, bloembakken afbreken, betontegels zoeken en dit alles zo goedkoop mogelijk natuurlijk. We kunnen immers niet alles willen en tegelijk...we moeten nog zoveel in de tuin!
    Maar goed, 1 voor 1 dan maar en voorlopig hebben de kids toch nog het meest aan een lapje gras...dus zaaien maar! Maar dan moet het eerst beter weer worden en daar hebben we afgelopen zaterdag enorm van genoten.
    Bij jullie is dat nog wel even anders zie ik. Maar daar heb je dan ook weer plezier van, knap hoor Janine!
    Goed tot zover het nieuws uit Hoogeloon, had weer lang gewacht op een verhaaltje van jullie, leuk!
    Veel groetjes en liefs van ons allemaal xx

• 17 Maart 2011 - 13:00

Wiinand En Ivonne:

Hallo Robin en Janine,

Weer een heel verhaal van jullie om te lezen, maar wel leuk om zo de vorderingen dei jullie maken te volgen.
    Iedere keer weer een stukje verder tot de verhuizing naar het grote huis. Het ziet er allemaal goed uit, de meubels erin en wonen! Mooie kleurcombinatie in de woonkamer. Janien gaat het ook goed met de stoffering van de stoelen. Het is wel een hele onderneming die Robin in een paar dagen moet doen om alles naar Bromma te halen, maar wel de moeite waard denk ik.
    Zijn jullie niet bang dat het ijs onder de brug, deze omhoog drukt. Leuk de foto's van het skiën, ik durf het niet meer, een college van mij is gevallen en nu enkele maanden uit de roulatie terwijl ze al 19 jaar ervaring heeft. Hier hebben we een paar mooie dagen gehad met hoge temperaturen wat wel lekker is. Je ouders komen over een paar weken weer, heel gezellig en zeker als er dan ook handjes uit de mouwen komen. Mooi elektrisch theelichtje trouwens! Wij zijn dan ,als het goed is een dag of 10 met de camper op stap, die heeft dan intussen een grote onderhoudsbeurt gehad, natuurlijk door Wijnand zelf.
    Voor nu de groetjes uit De Ouwe Peel.

• 17 Maart 2011 - 15:01

Mariet:

Dat ziet er steeds gelikter uit en ....ut kumpt good !!! Ondertussen zal Robin wel al op en neer zijn geweest.Wat een onderneming!! maar voor jullie waarschijnlijk heerlijk om weer tussen je eigen spulletjes te kunnen gaan huizen.Veel groetjes en op naar de lente !!
    Mariet

• 28 Maart 2011 - 23:06

Margriet:

Lang zal ze leve, lang zal ze leve, lang zal ze leve in de gloria etc.
    Proficiat Janine met je ???( ik weet het even niet meer) verjaardag. Vanuit een zonnig Nederland wensen wij jou een fijn, gelukkig en gezond jaar.
    Binnenkort als Robin terug van zijn vermoeiende weekje reizen, even skypen?
    Groetjes en geniet van jouw dag!

• 29 Maart 2011 - 08:54

Wijnand En Ivonne:

Hallo Janine ,

Vanuit een zonnige morgen in De Peel, van harte gefeliciteerd met 40-ste min 1 verjaardag.
    Maak er maar een mooie dag van.

Groetjes,
    Ivonne en Wijnand.

• 01 April 2011 - 18:44

Trees Lelyyyy:

Ik blijf jullie volgen, eindelijk weer eens een stukske uut Oeffelt en oo jeeh, alweer een pak sneeuw en dat in maart!!! Bij ons volop krokussen en narcissen en natuurlijk staan de tulpen weer op tafel, altijd weer heel mooi!! Komt ook het Lente en/Paasgevoel naar boven. En Janine bij een koor geweldig!! Heb je het Cheers-repetoir ook al naar voren gehaald!!! Ben benieuwd!!!
    Maar wat wordt jullie huisje toch mooi en wat een werk verzetten jullie, gweldig!!

Duut hin, ik goi nou miene ligstoel bute zette vur mergen, want het wordt 23graden, oeiiii..........
    en dan zonne heerlijk glas rosé, Cheers.......

• 03 April 2011 - 07:45

Yvonne:

nu ben ik toch heel benieuwd naar dat verhaal over al die frikandellen!!!