Wat is het leven dubbel. - Reisverslag uit Bromma, Noorwegen van Robin en Janine Boogaard - WaarBenJij.nu Wat is het leven dubbel. - Reisverslag uit Bromma, Noorwegen van Robin en Janine Boogaard - WaarBenJij.nu

Wat is het leven dubbel.

Door: Janine en Robin

Blijf op de hoogte en volg Robin en Janine

03 April 2011 | Noorwegen, Bromma

Filosofische titels doen het altijd goed. Het leven heeft heel veel mooie kanten, en daar zijn we dan ook volop van aan het genieten, maar er gebeuren, helaas, ook trieste dingen.
Maar we gaan de volgorde van tijd aanhouden.

18 maart was het dan zover, nog een ontbijtje, en op tijd met de bus naar Rygge, om vanaf daar met het vliegtuig naar Nederland te gaan.
De grote "verhuisweek" was aangebroken.
Ik werd opgehaald in Weeze door Patrick (mijn broer), en het was etenstijd. Dus naar Heijen gereden om bij onze "vaste" snackbar, het Heijens Hepke, eerst friet met een enorme frikandel(32 cm) te eten.
Het weekend bleef ik bij Patrick en Yvonne, in Eindhoven, en vandaar uit konden we zaterdag naar Heijen gaan, om te kijken wat er allemaal mee moet worden verhuisd.
Dat was wel even 3 keer slikken, toen ik zag wat er klaar stond om mee te gaan naar Bromma. We hadden maar een busje, en geen vrachtwagen!!! Maar goed, met een beetje goed inpakken, krijg je veel in een busje.
Na nog 2 vluchtige bezoekjes terug naar Eindhoven.
De zondag was een rustig aan dagje, en toen kwam ook Ome Gerrit, die als tweede man op de wagen meeging rijden naar Bromma.(verhuismannen termen)
Maandag ochtend was het zover, het busje werd gehaald door mij in Alphen aan de Rijn. Mijn hemel, maandag ochtend drukte in Nederland, dan ben je heel blij dat je in Noorwegen woont. De hulptroepen voor het inladen waren ondertussen al bij de boot, en begonnen met alles naar de dijk te sjouwen. Even voor de mensen die de situatie in Heijen niet kennen; de woonboot heeft een loopbrug van 30 meter die naar boven loopt als je naar de kant gaat. Goed voor de beenspieren.
Nadat alles op de kant stond werd er een lijst gemaakt van wat er meeging, en dat ging genummerd de bus in. De complimenten naar Patrick, die al het stapelwerk deed, want er kon op de meeste plaatsen geen pakje peperkoek meer tussen.
Bij Wil en Resie hebben we de lijst uitgeprint, en waren Gerrit en ik klaar om te vertrekken.
Het was 20.00 uur en we hadden 11 uurtjes om de boot in Frederikshavn te halen. Kortom, dat werd een race tegen de klok, met een bus die eigenlijk iets te zwaar beladen was.
We zouden om de beurt wat slapen onderweg, en dan moest het goed komen.
En zo reden we om 06.45 uur het terrein op van de boot in Frederikshavn.
Na een oversteek van 3,5 uur(hebben we 1 uurtje van geslapen) de boot af en moesten we langs de douane. Aangezien we voor de Zweedse douane niks te vrezen zouden hebben, dachten we even uitleggen dat we naar Noorwegen rijden met verhuisspullen, en klaar rijden maar.
Maar er was grote controle en of we even wilde aansluiten bij de andere vrachtwagens. Er werd een scan gemaakt van de bus, en daarna moesten ze mijn papieren van het verhuisspul nog zien. En tot overmaat van ramp mocht ik de bus nog even in een loods zetten, en ze wilden even de binnenkant zien.(OEPS)
Ik gaf al aan dat die erg vol stond, en 5 douaniers begonnen dan ook te lachen toen de klep openging. We kregen complimenten voor het inpakken en wensten ons nog een goede reis.
Gelukkig ging het bij de Noorse douane een stuk makkelijker. Papieren afgeven, en we konden gelijk doorrijden.
Redelijk volgens planning waren we rond 20.30 uur in Bromma. Alwaar we eindelijk konden gaan genieten van een goede nachtrust.

'S morgens om 07.00 uur ging de telefoon, of we wat hulp konden gebruiken met het uitladen. Dat waren Thessa en Nico die net in Nesbyen zijn komen wonen. Nico was om 07.30 uur hier en na een bakkie koffie hadden we de bus in 1,5 uur leeg. Met behulp van de traktor van de buurman, konden we de zware dozen en bedden gelijk op de eerste verdieping zetten, dus dat ging lekker snel.

Tja, en het was heerlijk warm in Bromma, en het waaide behoorlijk, en nou is dat eigenlijk niet zo erg, maar er was nog een bevroren beek.
Het smelten in de bergen ging snel, en er kwam dus veel water over, en onder het ijs door, en dat was net teveel. Rondom het kleine huisje en waar we de utedo hadden stond het helemaal blank, en ook de deksels van de septiktank stonden onder water.
Nadat we een dijkje gemaakt hadden van aarde kon het water daar langzaam zakken, en dan zou dat wel goed komen.
Tot overmaat van ramp waaide het zo hard, dat een groot stuk dakleer van het dak werd gerukt, en daar waren we niet erg blij mee.
Gelukkig waren de weersvooruitzichten goed, en kon ik met een "gerust" hart vertrekken. We moesten namelijk om 19.00 uur in Oslo zijn om de boot te halen.
Janine kon alvast met alle spulletjes aan de gang, om eens te kijken wat waar zou kunnen gaan staan.
Wij hadden een goede terugreis, en het was ook wel relaxt dat we een overtocht hadden met overnachting.
Bij het eerste tankstation in Nederland moest getankt worden, en ook maar eens een frikandelletje gehaald worden. Nu kon het nog.
Nadat we de bus in Alphen aan de Rijn hadden ingeleverd was het terug naar Eindhoven met de trein, om daarna bij mijn moeder te blijven slapen.
'S morgens heeft zij mij weg gebracht naar het vliegveld, en zo was ik 's avonds, moe maar voldaan, terug in Bromma bij Janine.
Het was me een weekje wel. Bij deze wil ik ook iedereen; Patrick, Yvonne, Jan, Francien, Leo, Adrie, Wil, Resie, Trudy en uiteraard Ome Gerrit, bedanken voor het meehelpen het overnachten en de goede zorgen voor mij in Nederland.

Zaterdag hadden we amper tijd om in het huis aan de gang te gaan, want we hadden een feest die avond in Nesbyen. De buren hadden met een aantal vrienden een groot feest opgezet, in cowboystijl. Het was superleuk, compleet met een countryband.
Alleen moesten we de volgende ochtend erg vroeg op, Janine moest met haar koor optreden in Ål, in de kerk, met een speciaal geschreven mis. Dit was erg mooi.
De rest van de week was het voor allebei veel werken.
Afgelopen dinsdag was Janine jarig, en zijn we naar Hønefoss gegaan om onze bad/douche cabine op te halen.
Natuurlijk nog even gewinkeld, en terug naar huis.

En dan donderdag, dit begon niet goed.
Janine moest om 07.00 uur gaan werken, en vond bij het oversteken onze kat Petter op de weg, hij was aangereden, maar leefde nog wel. Hij was erg gewond, en bloedde erg. Met pijn in ons hart hebben we hem moeten laten inslapen. Petter was vorig jaar ook al aangereden op de rijksweg, en na een operatie ging het erg goed met hem, maar helaas heeft hij er niet van geleerd, om goed uit te kijken bij de weg.
We merken nu wel dat zijn broertje, Ruben, hem nu wel aan het zoeken is. Het was erg triest om hem zo te vinden, en hebben Petter een mooi plekje in onze tuin gegeven.
Vandaag toen we terug kwamen, van een bakkie doen, bij Nico, Eveline en Thessa, had een collega van Janine een mooi bloemetje neer gelegd op zijn graf. Dat was wel heel aardig van hun.

Verder gaan we nu in het huis verder zodat we snel over kunnen, maar daar later meer over.

Hadde.

• 03 April 2011 - 21:14

Trudy:

Lieve kids ben ik lekker de eerste, das toevallig.
    Denk effe kijken of er mail is....kom nl. net van een concert af van Liesbeth List in ons theater De Enck. Een heel mooi optreden.
    Maar nu jullie. Na die hele heftige verhuis-week wel leuk om nu jullie spullen in Bromma te zien. Staat hartstikke leuk en mooi hoor!
    Een mooi stel die cowboy girl en boy. Gaaf hoor.
    Wat lief van jouw collega Janine dat bloemetje voor jullie Petter.
    Jullie zijn omgeven door fijne mensen. Dat doet ons ook keigoed.
    Nu lieve Robin en Janine succes weer verder met jullie huis en inrichting.
    Heel veel lieve groetjes knuffels en kusjes uit Oirschot van je mam en Brandy

• 03 April 2011 - 23:01

Piet Reintjes:

R.I.P. Petter. Ik ben zelf ook een liefhebber van die eigenzinnige huisdieren dus ik kan redelijk inschatten wat het voor jullie betekent om dat huisdier te moeten missen. Elke kat heeft z'n eigen karakter. Sterkte met het verlies. Ik neem aan dat Ruben er straks toch weer een maatje bij krijgt. Voor wat betreft de grote verhuisactie kan ik alleen maar concluderen: wat een gejaag en gejakker! Wel allemaal goed gepland en uiteindelijk succesvol verlopen. Misschien wel mede door die XXL-frikandel uit Heijen. Ik woon er dichtbij maar had niet eerder gehoord van het bestaan van dergelijke MEGA-frikandellen. Binnenkort toch maar eens gaan proeven. Na eerst zes weken te hebben gevast natuurlijk. Want zo'n "del" lijkt me een behoorlijke aanslag op je lichaam. Althans, voor een gemiddelde kantoorklerk wiens meeste beweging bestaat uit het snel laten op en neer gaan van tien vingers op een PC-toetsenbord. Robin en Janine, veel succes verder met de inrichting van het huis. Het begint er steeds gezelliger uit te zien. En dat ' stukje dakleer ' moet snel weer op z'n plek. Ik zou deze keer kiezen voor superlijm bij het vastleggen. Hartelijke groet.

• 04 April 2011 - 17:40

Heidi:

Wat een operatie!
    Het uitpakken en uitzoeken van spullen die een paar jaar in dozen of ergens anders gestann hebben, voelt een beetje als Sinterklaas avond hè. Heb mijn spullen twee jaar in opslag gehad voor ik hier kwam wonen en bij alles wat ik uit de doos haalde dacht oja, dat had ik!
    Dus Sinterklaas, jarig zijn én klamikaze Petter, dingen verwelkomen, vieren en afscheid nemen, het leven in een notendop....
    Moet er niet aan denken dat 'jons' Mazzel ons zou ontvallen, wij leven met jullie mee....
    Superlief van die collega, dat soort gebaren doen een mens goed.

Heel veel groetjes uit Deurne,

van Heidi en d'r mannen

• 04 April 2011 - 22:15

De Maasjes:

Oh Heerlijk Robin en Janine, om je eigen spulletjes weer bij je te hebben, en wat komt het er leuk en gezellig uit te zien, super goed... ik mis onze spulletjes nog atlijd en heb er spijt van dat ik zo weinig heb mee genomen, het geeft toch je eigen thuis. Maar och... het gemis van een dierbare is natuurlijk veel erger, die lieve Petter! Heel veel sterkte gewenst, maar ook weer heel veel plezier met het uitpakken. En het skype was weer super super leuk.... wie gaat er betalen :)
    Heel veel liefs De Maasjes (hik) hahaha....

• 04 April 2011 - 23:31

Piet Reintjes:

Mijn tweede reactie op dit reisverslag lijkt me ook geoorloofd. Daarin wil ik op de eerste plaats mijn felicitatie overbrengen aan Janine in verband met haar verjaardag. Janine, ik hoop dat je nog vele jaren met Robin samen mag zijn in jullie "huisje weltevree" en daar het geluk vindt waarvoor jullie beiden zijn gegaan. En daarnaast lijkt mij een oprechte waardering op zijn plaats voor iedereen die zich persoonlijk heeft ingezet voor het welzijn van Robin en Janine, en in de toekomst van plan is om zich daarvoor te blijven inzetten. Want dat is belangrijk!

• 05 April 2011 - 13:41

Ardie:

Waar je iemand al niet blij mee kunt maken!!!! Een xxxl -del. Maar eerlijk is eerlijk...het water loopt me in de mond bij het zien van de foto!! Janine heb je de rekening al ontvangen van Toon van het bittergarnituurtje van afgelopen dinsdag???? Je was er toch weer even bij hè!!!?
    Fijn om te lezen dat "operatie inboedel" goed verlopen is. Wat een gedoe zeg. Maar wel heerlijk om je eigen spulletjes dan tegen je pas geverfde muur te schuiven hè Janine. Het ziet er echt super uit allemaal. Snap niet waar jullie al die energie na al die tijd nog steeds vandaan halen!!
    Hey en je optreden Janine....we hebben allemaal genoten. Jammer dat je niet in beeld kwam maar het klonk goed. Wie zit er in de kledingkeuzecommissie????? haha
    Nou en dan jullie Pettertje. Je weet dat ik niks met katten heb maar ik weet hoe jullie gehecht zijn geraakt aan dat span. Echt zielig hoor om hem zo te vinden. Bah.
    Luitjes alle goeds en hopelijk laat de lente zich snel zien bij jullie.....O ja.....Robin jij nog de groetjes van Mister Karcher van de Multi Mate!!!
    Doei doei.

• 07 April 2011 - 07:45

Julitte:

Goeiendag zeg....wat een verhuizing! Zeker moe, maar voldaan. Petje af Robin! Wat zullen jullie blij zijn als alles weer op z'n plaats staat. Wel heel erg leuk Janine om alles in te richten, dat is toch een "vrouwending". Nu zal de verfkwast er wel weer een keertje doorgaan, voor het schilderen van een of ander meubelstuk. Ik ben tenminste ook weer flink bezig. Heb inmiddels weer 2 kastjes gekocht op de rommelmarkt en marktplaats en deze opgeknapt. Erg leuk om te doen! Wil als het goed is ook hier op de markt gaan staan om daar enkele leuke snuisterijen te gaan verkopen.
    En die Petter...jeetje, wat zul je geschrokken zijn zeg! Is weer een rare gewaarwording...sterkte ermee! Ik zie dat er nog steeds een beetje sneeuw ligt.
    Nou hier begint het aardig weer te worden met zo'n 19 a 20 graden! Zo mag het van mij de hele zomer wel blijven, kun je tenminste nog vanalles doen buiten en binnen. Het klussen zit bij ons voorlopig ook nog wel in de planning. De tuin, schutting en poort en een slaapkamer nog aftimmeren en vloer leggen, rot afdakje maken, schuur opruimen etc.....
    Maar alles op zijn tijd en ook genieten! Dat heb ik wel van jullie geleerd!
    Lieverds heel veel plezier met pap en mam, doe ze de groeten en een hele dikke knuffel van ons! xx

• 07 April 2011 - 18:36

Jetty:

Tjonge jonge, de erkende verhuizers hadden je dit niet na gedaan hoor Robin. Daar moet je minstens een week vakantie achteraan plakken om bij te komen. Maar eerlijk is eerlijk: goed georganiseerd! Ik was bij de frietent in Heyen en alle lange lummels waren uitverkocht???? Wat heerlijk om je eigen spullen weer te hebben en een groot voordeel als je ze lang niet gezien hebt, alles is als nieuw!! Janine de bitterballen waren super lekker. We hebben er 2 bewaard voor jullie...ha ha.
    En arme Petter, hij heeft echt moeten lijden. Sterkte ermee! X Jetty

• 13 April 2011 - 10:00

Wijnand En Ivonne:

Hallo Robin en Janine,

Het is al bijna 3 jaar geleden dat we jullie 1e reisverslag mochten lezen.
    Intussen is er heel veel gebeurd.Veel werk verzet door jullie met hulp van,familie, kennisen en vrienden. Het lijkt me dan ook een heerlijk gevoel om nu eindelijk na een hele reis door Robin (heen en weer drs.P) je eigen meubels in het oude/nieuwe huis te kunnen zetten. Verse hulp voor de verdere verbouwing is weer in aantocht, maak er maar een gezellige tijd van, dat zal zeker wel lukken.
    We komen beslist terug in Noorwegen om de verbouwing te bekijken en jullie te bezoeken.
    We hebben de sfeervolle video gezien die gemaakt is voor het 20-jarig bestaan van de Hellbillies, mooi dat iedereen hier aan meewerkt, van burgemeester, kleine kinderen, winkelpersoneel , politicus en Janine (koor).
    Voor nu succes verder met het werk en de verbouwing,
    Groetjes uit De Ouwe Peel

• 28 April 2011 - 16:19

Ted & MaaikeTrimbach:

Hoi Robin,

Heel hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag vandaag! We nemen er vanavond een op je gezondheid. Frits en Maaike hebben een paar vrije dagen en zijn in Weert, in afwachting van de Koningin, die zaterdag naar Weert komt voor Koninginnedag. Vinden jullie natuurlijk niets bijzonders, want jullie zijn persoonlijke kennissen van haar, sinds jullie ontmoeting in Oslo. Wij mogen alleen maar vanachter de dranghekken kijken! Maar Lauran staat met zijn zeilclub langs de looproute in Thorn, waar ze zaterdag eerst langsgaat. Dus misschien mag hij straks net als jullie zeggen dat hij Beatrix de hand heeft mogen schudden!
    Een fijne verjaardag gewenst.

Ted en Maaike (ook namens onze mannen)

• 28 April 2011 - 18:06

Julitte En Wim :

Hieperde piep hoera hoera!!
    Gefeliciteerd Robin met je verjaardag!
    Jullie hebben vandaag vast en zeker een leuke dag gehad.
    Ik wil daar dan ook hele verhalen van kunnen lezen de volgende keer...zit er met smacht weer op te wachten.
    Van iedereen hier de groeten en tot gauw schrijfs!
    Veel liefs, Wim, Julitte, Fello & Nine