Ons thuis! - Reisverslag uit Bromma, Noorwegen van Robin en Janine Boogaard - WaarBenJij.nu Ons thuis! - Reisverslag uit Bromma, Noorwegen van Robin en Janine Boogaard - WaarBenJij.nu

Ons thuis!

Door: Janine en Robin

Blijf op de hoogte en volg Robin en Janine

14 Juni 2011 | Noorwegen, Bromma

We wonen alweer enkele weken in ons 'nieuwe' (t)huis, en het wordt steeds meer 'ons' huis. Alles moet z'n vaste plekje krijgen, want als het goed is blijven we hier natuurlijk een hele lange tijd wonen, en dan is het prettig als alles meteen zijn vaste plek krijgt, anders blijven we aan de gang en verhuizen is nou niet echt een hobby van ons...Zo ben ik nu onze 'spisskammers' aan het schilderen. Een spisskammers is een ouderwetse voorraadkast, waar je al je boodschappen (en vroeger de weckpotten e.d.) kunt bewaren. Deze krijgt een opfrisbeurt en wordt dan weer in ere hersteld. Ik zie het ook voor me met knusse voorraadpotten, manden en jawel, weckflessen met mijn eigen ingemaakte fruit. Robin is begonnen met het nemen van alle maten van de buitenkant en morgen gaan we de bestelling plaatsen bij de houtzagerij voor de buitenpanelen. Dit is het komende zomerproject.
De afgelopen week is onze tuin al weer wat meer opgeruimd. Nils heeft met zijn graver alle stenen en zand verwerkt in een soort van geluidswal/afscheiding tussen onze tuin en het perceel van een buurman. Dit laten we mooi met gras begroeien. In de tuin zelf willen we goede aarde laten leggen en dan kunnen we hier ook meer vorm in aan gaan brengen. In ieder geval willen we een heg aanplanten om wat meer privacy te creeren. Nu zwaaien we de hele dag door naar alle dorpsgenoten die langsrijden. Heel gezellig, maar ook wel lekker om straks wat meer beschut te zitten. Anders krijg je straks nog te horen " zaten jullie alweer te barbecuen???", hahaha.
Op mijn werk zijn ze ook bezig met een enorme verbouwing, vandaag leek de hele zaak om mij heen ongeveer helemaal leeggesloopt te worden, alleen balie, kassa en koffiezetapparaat werken nog bij wijze van spreken (maar het scheelt niet veel). De hele winkel wordt compleet vernieuwd, nieuwe keuken, een mooie koffiehoek, nieuwe balie, extra toiletten etc. We zijn ontzettend benieuwd naar het resultaat. Nu is het nog even door de soms wat zure appel heen bijten en stug doorwerken als het stof om je oren vliegt. Het heeft ook wel weer wat, dat je met z'n allen toewerkt naar een nieuwe mooie werkplek.
Inmiddels zijn mijn ouders weer veilig in Nederland aangekomen. Gelukkig konden ze nog net het concert meemaken waar ons koor, het Ål-koret, het jongerenkoor Tapas en een damesgroep/koor Brelett aan mee mochten werken met de Noors-Finse Volksmuziekgroep Frigg (zie You Tube).Wat was dat een geweldige ervaring en wat een mooi concert! Frigg is een groep met superenthousiaste jonge muzikanten, waar het ontzettend leuk mee was om samen te werken en het resultaat was geweldig. Gelukkig zat de kerk waar het optreden was helemaal vol, en het publiek wist het ook te waarderen, met een staande ovatie. Dat was echt weer een enorm kippenvel-moment.
Gisteren hebben we een gezellige dag gehad tijdens de Bromma-dag waar weer met hoefijzers gegooid werd, een taartenloterij en een gewone loterij gehouden werd. Dit keer zijn Thessa en Evelien meegeweest. Evelien heeft ook heel stoer meegedaan aan de schietwedstrijd, zoals ook Robin die alweer voor het 3e jaar meedeed. Het was een hele gezellige en zonnige dag, die we thuis met een barbecue hebben afgesloten.
Na enorme regenbuien en veel wateroverlast in sommige delen van Noorwegen waren het nu weer een paar stralend zonnige dagen. Hier in de omgeving van Bromma (in Nesbyen) is er 1 huis flink beschadigd door een modderlawine door de enorme waterval, en was er een bootje op de rivier in de problemen geraakt (bij Bergheim). Gelukkig is het daarbij gebleven. De beek stroomde enorm hard maar verder hebben wij geen last van het water gehad.
Nu gaan we hopelijk op naar een prachtige zomer met veel gezellige vriendenbezoekjes, wij hebben er heel erg veel zin in! Tot de volgende keer, liefs uit Bromma!

PS: Er ging iets mis met het uploaden van de foto's van m'n telefoon, maar er volgen dus nog meer foto's als het wel gelukt is!!

• 14 Juni 2011 - 21:50

Trudy:

Wat leuk kom ik thuis (van Marianne uit Nederweert) en jawel weer heerlijk een verslag van jullie!!!
    Dat is ook echt genieten.
    Wat wordt dat mooi in de tuin met de berkenbomen achter dat dijkje.
    Ik kijk straks mijn ogen uit, ken het niet meer terug, hahaha.
    Fijn dat jullie zo genieten in jullie mooie huis. De nieuwe zomerklus is gaaf zeg, panelen tegen het huis. Wat zal dat mooi zijn.
    In ieder geval heel veel succes weer met alles. Hele dikke kus/knuf van ons je mam en Brandy.
    ps. Brandy heeft weer 10 nieuwe broertjes/zusjes erbij. Leuk hé. Wij gaan wel kijken maar nemen niks meer!!!

• 15 Juni 2011 - 02:10

Piet Reintjes:

Dag Robin en Janine,
    Heerlijk zo'n vaste plek op deze aarde om te kunnen wonen. Zeker als die ligt in Noorwegen dat GEEN lid is van de Europese Unie. En dus ook niet is verwikkeld in gedoe rondom de kwestie die nu speelt waarbij Griekenland gered moet worden ten faveure van diezelfde Europese Unie. Griekenland moet meer dan 300 miljard euro terugbetalen aan schuldeisers. Dat is meer dan 300 keer duizend miljoen euro !! Viva Norge ! Janine en Robin, jullie zitten daar perfect. En met die tuin komt het helemaal goed, geloof me. Maar jullie moeten je niet verbazen als het land straks wordt overstelpt door immigranten uit de Europese Unie die het in die Unie even niet meer zien zitten en een uitwijkhaven opzoeken. Noorwegen is een onafhankelijk land met onbegrensde mogelijkheden. Ik stel voor om dat zo te houden. Hartelijke groet . .

• 15 Juni 2011 - 08:50

Mariet:

dijkjes in gennep of dijkjes in Brommaen en sterk stromend water : iets hebben jullie er wel mee. Straks ligt er nog een bootje vast aan de berk.
    groetjes Mariet

• 15 Juni 2011 - 08:52

Ineke En Ome Henk:

Fijn om te lezen dat jullie het al gezellig gemaakt hebben in jullie huis, en wat zijn jullie bezige bijen zeg,het een nog niet klaar of het andere project staat alweer gepland.Het is altijd weer leuk om jullie verslagen te lezen dat doen we dan ook met veel plezier.Nou ik zou zeggen klus ze nog,en we lezen wel weer wat er de volgende keer allemaal gebeurd is daar bij jullie.Dikke kus ook van Ome Henk en van mij natuurlijk.Groeien de groenteplanten al Janine die je gezet hebt,we hebben al veel groentes die goed zijn.Tot de volgende keer Doeiiiiiii

• 15 Juni 2011 - 17:07

Trudy:

Lieve Robin en Janine
    Had alleen de eerste 3 foto's gezien. Ik reageerde zeker al op het moment dat je er mee bezig was.
    Wat is die kast sjiek, wat een ruimte. Ook leuk die koorrepeties met die 3 violisten.
    Nogmaals bedankt
    Veel groetjes en liefs je mam

• 16 Juni 2011 - 22:27

Julitte En Wim:

YES!! Weer een nieuw verhaaltje!
    Gaaf zeg, die woonkamer. Erg mooi ingericht. Jullie zijn volgens mij net als wij ook overal en nergens bezig. We hebben ook nieuwe foto's geplaatst van onze tuin...die is voorlopig nog niet klaar. Jeetje wat een puin zit er in de grond. En dan moeten we nog heel veel zwart zand afgraven, dus als jullie nog wat willen komen halen...jullie zijn welkom!
    Ook wij gaan binnenkort in een enorme kerk spelen in Gent. Lijkt me leuk...hopelijk krijgen wij dan ook een staande ovatie..haha...
    Enne die wastafels...ook van Ikea? Mooi hoor!
    Nou, jullie kunnen nog vooruit net als wij....klus ze....we wachten nog met smacht op de volgende foto's!

Veel groetjes!!!!!

• 18 Juni 2011 - 18:46

Maaike:

Man man, wat mooi en knus is het geworden! En dan te bedenken dat het nog steeds mooier wordt! Gefeliciteerd met het resultaat tot nu toe en geniet van je eigen thuis!

• 19 Juni 2011 - 14:48

Jetty:

Allemachtig wat is het bij jullie prachtig!!!
    Het ziet er gezellig, sfeervol en mooi uit. Complimenten! Leuke foto's weer....
    Enterwijl Janine in de vrije tijd lekker gaat zingen doet Robin bankzaken......
    Geniet van het nieuwe huis. X Jetty

• 19 Juni 2011 - 21:33

Ted Trimbach-Horvers:

Hallo Janine en Robin, Wat ziet 't er gezellig uit. Dit huis is vast jullie "thuis". En dan de voldoening dat je dit allemaal zelf hebt bewerkt. Hartstikke goed. Nog 'n vraagje: Weten jullie al wanneer je met de bed and Breakfast gaan beginnen? We hebben 'n neefje die deze zomer door Noorwegen gaat trekken en ook bij jullie in de buurt komt. Ben ik erg voorbarig om jullie adres te geven? Groetjes en succes verder,Ted Trimbach.

• 21 Juni 2011 - 14:56

Ardie:

Dat zijn toch weer die Hollanders......DE dijkenbouwers bij uitstek...toch??!!!!
    En wat ziet het er allemaal gezellig uit binnen. Krijg een beetje het "knibbel knabbel knuisje" gevoel.
    Wordt steeds nieuwsgieriger.
    Nog een weekje of 4......
    Tot dan!!!! X

• 13 Juli 2011 - 11:48

Trees Lelyyyyyyyy:

Whowwwww en nog eens whowww, wat is het mooi, gezellig, knus geworden, knap werk!!!
    Je houdt toch nog wel werk over voor Ardie en Peter, ha, ha...........

Lieve groetjes en cheers!!!!