Druk in Børtnes. - Reisverslag uit Bromma, Noorwegen van Robin en Janine Boogaard - WaarBenJij.nu Druk in Børtnes. - Reisverslag uit Bromma, Noorwegen van Robin en Janine Boogaard - WaarBenJij.nu

Druk in Børtnes.

Door: Janine en Robin

Blijf op de hoogte en volg Robin en Janine

15 Juli 2011 | Noorwegen, Bromma

Sinds wij in Noorwegen wonen, wil ik het woord "druk" zoweinig mogelijk gebruiken. Maar het gaat toch druk worden in ons, tot nu toe, rustige huis. En dan heb ik het niet over alle vrienden die vanuit Nederland gaan komen, maar over blijvende gasten. Maar hier later meer over.

Het wachten was nog op het aansluiten van het gas, zodat we ook binnen in de keuken, kunnen gaan koken. Een speciale loodgieter die een gaskeurmerk heeft, kwam de boel aansluiten, en nou werkt alles. Echt heel prettig. Buiten staat een speciale kast waar 2 gasflessen in staan, dus als er 1 leeg is, hebben we altijd nog 1 volle staan. Die lege moet dan, uiteraard, wel weer even gevuld worden, anders kun je dat truukje maar 1 keer doen.
Het is dan ook volop genieten om op gas te koken, en ook een oven te hebben. Die hebben we wel gemist, de afgelopen 3 jaar.
Ja ja, sinds afgelopen woensdag, 13 juli, wonen we alweer 3 jaar in Bromma, wat vliegt de tijd.
Nu we het binnen een beetje ingericht hebben, zijn we begonnen aan de buitenkant. De panelen zijn besteld, en 2 weken later opgehaald, en er zit al een deel tegen de oude tømmer aan gespijkerd.
De panelen zijn nagemaakt van de oude panelen, die nog van het eerste begin zijn.
De eerste 160 m2 zijn klaar, en de helft ligt hier voor het huis.
De wanden zijn aan de buitenkant geïsoleerd, en er is een dampdoek geplaatst, zodat er geen tocht door de muren kan komen.

Bij Janine op het werk is het ook "feest", daar zijn ze ook volop aan het verbouwen, en de winkel blijft gewoon open. Dus dat kost de nodige extra energie.
Janine had sinds een paar weken last van "rare" pijn in haar kaken, en die pijn verplaatste zich steeds, dus dat is dan wel vreemd.
De tandartsen hebben het hier ook druk, en dus geen tijd voor spoedklusjes, dus Janine kon pas over 3 weken terecht. Angezien de pijn niet echt aangenaam was, heeft ze ook maar een afspraak bij de huisarts gemaakt, die kon alleen maar een zware pijnstiller voorschrijven, en raadde aan als het niet ging, toch echt contact op te nemen. De ochtend daarna( op zaterdag) ging het niet goed met Janine, ze was erg misselijk, en had een enorme druk op de borst, en was kortademig. Dus, huisartsenpost gebeld, en door naar de huisarts, med spoed. Deze heeft een hartfilmpje gemaakt, en vertrouwde het toch niet helemaal. Gevolg, Janine werd met de ambulance naar het ziekenhuis gebracht, voor onderzoek. Een ritje van 1,5 uur, want je moet naar Hønefoss. En ik erachteraan met de auto, anders had ik geen vervoer terug.
Na een nachtje observatie, was er eigenlijk niks verontrustends aan de hand. Waarschijnlijk was het een reactie op de zware pijnstillers, dus die gebruikt Janine niet meer.
Met het hart was niks aan de hand, en eigenlijk was alles verder goed, behalve de pijn in de kaken.
Glukkig kon Janine wel eerder terecht bij de tandarts, en er bleek toch een ontsteking in een wortel te zitten. Het eerste deel van die behandeling is nu gedaan, en aankomende dinsdag mag ze terugkomen voor deel 2. Dan heeft ze ook iemand die haar handje gaat vasthouden.

Aanstaande maandag krijgen wij de eerste zomergasten ( lees: arbeiders) op bezoek. Peter en Ardie, Ardie zingt in het koor waar Janine in Nederland ook bijzat. Dus dat gaat gezellig worden.

Dan hebben wij over 1 week ook vakantie, en gaan dat samen met Wim en Margriet vieren. Beetje werken hier, en lekker een aantal dagen met het Predommeke er op uit.
Want vanaf 5 augustus is de rust in ons huis over. Vanaf dan komen Basil en Abby hier wonen. Basil en Abby zijn broer en zus, en hun moeder kan niet voor ze blijven zorgen. Basil en Abby zijn een mengeling van een Noorse Buhund, en een bordercollie.
Het was liefde op het eerste gezicht, ze zijn nu 5 weken oud, en groeien als kool.
Overigens leeft Sjakie nog steeds, maar wij hoorden ook steeds meer terug dat het ook goed is voor puppies, om met een oudere hond op te groeien, en oud is Sjakie wel(15 jaar). Dus we zijn zeer benieuwd hoe dat zal gaan. Basil zal wel, zo snel mogelijk gecastereerd worden, aangezien wij geen nestje van broer en zus willen hebben.
Gisteren heeft Janine van haar baas, 2 rendiervellen gekregen, en die liggen nu in huis, tot groot genoegen van Sjakie, want die ligt nu, zoveel mogelijk, op het vel. Alsof die hem zelf gevangen heeft.

Afgelopen dagen hebben we een paar hele mooie dagen gehad, dat mocht ook wel na zoveel regen. Het enige waar het goed voor was, was dat er weer een record hoeveelheid regen was.
"Wij hoeven niet altijd records te breken", vind ik.
Dus gisteren ging dan ook weer lekker de bbq aan.

Zo, dan zijn jullie weer op de hoogte.

Voor iedereen een fijne vakantie toegewenst, en geniet er maar lekker van.

Hadde.

  • 15 Juli 2011 - 18:52

    Dick, Ellen En Nils:

    Hallo Robin en Janine,

    Wat een verhaal zeg. Gelukkig ben je in goede gezondheid Janine. Wel even schrikken hoor. Maar nu weet je tenminste waar de pijn vandaan kwam. Heb jullie hondjes al op facebook mogen bewonderen. Wat een schatjes zeg! En wat wordt het MOOI bij jullie!! Fijne zomer, groetjes uit Zweden XX

  • 15 Juli 2011 - 21:35

    Anja Van Sommeren:

    Wat veranderd er steeds weer veel bij jullie en wat wordt het móóóóóói!!
    Geweldig om het steeds weer te zien.
    Minder dat het met Janine even helemaal niet goed ging, maar gelukkig was het niets ernstigs (alhoewel een behandeling bij de tandarts ook niet alles is)
    Binnen een paar dagen dus een paar arbeiders op de stoep....weten ze dat zelf al!!
    Geniet van elkaar daar en laat ze maar eens hard pezen!!
    (graag foto's als bewijs!!)

    Doei Anja

  • 15 Juli 2011 - 21:39

    Wijnand En Ivonne:

    Hallo Noorderlingen,

    Fijn om te horen dat het weer goed gaat met Janine, maar dat wisten we al van Pa en Ma Oosterveen. Jullie hebben nog een vakantie te goed, die van ons (Frankrijk) is al weer voorbij, we hebben al weer 2 weken gewerkt. Jullie hebben ook weer veel werk verzet, het gaat er steeds beter uitzien. Straks nog het opvoeden van die twee puppies waar je in het begin je handjes ook aardig vol aan hebt, maar we leuk om te doen.
    Voor nu de groetjes ,
    uit de Ouwe Peel

  • 15 Juli 2011 - 23:52

    Julitte:

    Het begint zo langzamerhand een "sport" te worden van ons wie als eerste kan reageren op jullie nieuwe verhaaltje. Maar ons pap en mam hebben natuurlijk een streepje voor aangezien zij "tante" Sien en "ome" Jan geregeld spreken....
    En sporten is niet echt mijn hobby, maar dit is dan wel weer erg leuk!!
    Goh, Janine, wat zul jij afgezien hebben. Ik heb toen Fello net 2 weken oud was een wortelkanaalbehandeling gehad en toen heb ik tegen de tandarts gezegd; Geef mij maar een bevalling! Jeetje zeg, wat is dat pijnlijk...
    Fijn dat er verder niks aan de hand was, ziet er toch maar raar uit om jou in die ziekenauto te zien liggen! Blij dat er dus ook nog een andere foto van je bij zit...
    Ik zie wel dat jij het, ondanks alle "rotzooi", net als ik, ook gezellig wil maken buiten met wat kussentjes en een bloemetje. Het ziet er dan ook meteen weer wat anders uit toch?
    Wij hebben inmiddels de 4e container op de stoep staan en is er al meer dan 45 kub puin afgevoerd uit de tuin. We hebben zelfs afgelopen week een douchebak opgegraven in de tuin.
    Nu krijgen we maandag zo'n 70m2 klinkers en moet alles gelijk gemaakt worden. Ik hoop dat we aan het einde van het jaar (zo tegen de tijd dat de kids niet meer buiten kunnen spelen?!) de tuin klaar hebben?!
    Verder hebben we morgen een feestje van ons pap en mam en ome Cor en tante Eef. Ze zijn beide 40 jaar getrouwd, dus dan zal ik jullie pap en mam weer eens aan de tand voelen, om binnen de termen te blijven!
    Meiske geniet van je vakantie en Robin jij ook even ophouden met klussen, je hebt het verdiend!
    Groetjes, en veel liefs van ons!

  • 16 Juli 2011 - 00:42

    Piet Reintjes:

    In Noorwegen wonen bijzondere mensen. Ook ene Thor Hushovd (33 jaar), profwielrenner, komt daar vandaan. Hij won vrijdag 15 juli 2011 de 13e etappe in de Tour de France. Een bergetappe over de Aubisque (1709 meter hoog). Hushovd is eigenlijk helemaal geen klimmer. Het bijzondere is dat hij de tweede wielrenner in 30 jaar is die als wereldkampioen een etappe in Le Tour wint. Janine, sterkte en beterschap. Beiden een aangename vakantie gewenst. En een prettig samenzijn met Basil en Abby . Ik zal een verzoek richten aan Pluvius om een deel van Noorwegen te ontzien. Dat zou tot minder neerslag moeten leiden. Een rendiervel in mijn woning zie ik niet gebeuren. Ik weet dat het in de scandinavische landen normaal is om rendieren te houden om als mens te kunnen overleven. Maar ik zou het zelf niet kunnen. Zelfs een spin in huis vang ik en stel die buiten weer in vrijheid. Veel suc6 verder met het voltooien van het pand. En een hartelijke groet tot besluit.

  • 16 Juli 2011 - 08:09

    Ardie:

    Zo nog snel even bijgelezen voor we aan onze grote reis beginnen. Maar die voorraadkast is veeeeeel te klein hè!!! Maak er maar snel een schap bij want anders kan ik al die rookworsten weer mee naar huis slepen!!!
    Ik zal nog snel Peter zijn snekkerkleren in het koffer stoppen want die panelen moeten af hè!!
    En ja Anja we maken foto's ...( Van Janine en Ardie aan een heerlijk rose-tje!!)
    Jammer dat die twee drolletjes er nog niet zijn als wij bij jullie zijn. Wat een scheetjes zeg!!
    Nou ik ga nog gauw de laatste dingetjes regelen hier en dan zien we elkaar maandag!!!
    Tot dan!!!!
    We keep in touch!!!

  • 16 Juli 2011 - 16:30

    Trudy En Brandy:

    Lieve kids wat ziet dat er mooi en gezellig uit. Je krijgt er zin in om er ook te zitten.
    Wat geweldig met die panelen ervoor, 'n heel ander gezicht, gaaf hoor.
    Wat een mooi en lief stel jullie Basil en Abby, echte scheetjes.
    Sjakie geniet ook van jullie prachtige rendiervel, mag ook wel op zijn ouwe dag. Wat een groot vel zeg, staat keigoed. Waar ligt de andere, of heb je daar nog geen plaatsje voor bedacht.
    Wat goed van die noorse wielrenner in de Tour, ja er zitten veel sportieve mensen in Noorwegen!
    Langlaufers,skieers en renners!!!
    Lieve luidjes hopelijk blijft het weer voor jullie voorlopig lekker, om te klussen maar ook voor de bbq.
    Heel veel groetjes en liefs, dikke kus/knuf van ons uit Oirschot
    je mam en Brandy

  • 17 Juli 2011 - 12:39

    Thessa:

    takk for sist! Spontaan hè! En nogmaals van harte gefeliciteerd met jullie al weer 14e trouwdag :).
    En denk maar niet dat jullie van je vakantie kunnen genieten, want er moet verhuisd worden! Het was weer errug gezellig vanochtend, en ik hoop dat er nog vele gezellige dagen met jullie volgen. Ik geniet daar namelijk enorm van, lekker in jullie koselige hus. Klem, Thessa.

  • 17 Juli 2011 - 22:20

    Maaike:

    Wat een schatjes, die Basil en Abby! Hopelijk vindt Sjakie het niet te druk, twee van die peuters om hem heen.
    Janine, ik weet uit ervaring hoe het voelt, die kaak. Ik mag over twee weken het tweede deel van een wortelkanaalbehandeling ondergaan. Het eerste deel was al geen feest, maar de pijn die er aan voorafging al helemaal niet. Mijn hele kaak leed onder die ene wortel! En dan heb je ook nog de verbouwing van het tankstation erbij... Een mens zou van minder hartklachten krijgen. Gelukkig wordt jullie huis langzamerhand echt af. Ziet er goed uit, hoor!

  • 18 Juli 2011 - 20:11

    Mary:

    Hallo Janine en Robin,
    Wat zijn jullie toch een harde werkers! Het wordt (is) prachtig.
    Fijn dat het met de gezondheid weer goed gaat.
    Vanaf woensdagavond ben ik ook weer een aantal weken in Noorwegen, wordt het al een beetje zomer?
    Waarschijnlijk zien we elkaar de komende tijd wel, heel veel groetjes en vi sees.
    Mary

  • 20 Juli 2011 - 21:16

    Annie Klauwer:

    Ik dacht laatst ineens, hoe zou het toch met Janine en Robin gaan.Dus vlug de wwwebsite opgezocht en even bijgelezen. Ik zie wel, jullie blijven bezig. Ziet er allemaal mooi uit. Ik zit nog op het zelfde stekkie op Dichterbij. Heb nu lekker vakantie en ben lekker aan het klussen. Wie weet kom ik ook nog eens ooit jullie kant op. Voor nu veel sterkte, en ook Janine met jou gezondheid. Groetjes, Annie

  • 23 Juli 2011 - 16:13

    Tom, Je Weet Wel Die:

    Amsterdam, 23 juli 2011

    Wow, ik ben erg lang, veel en veel te lang niet meer hier op jullie verslagpagina geweest en ..... KIJK MIJN OGEN UIT!!!
    Wat is er enorm hard gewerkt en wat ziet het er schitterend uit. Echt helemaal te gek hoor.
    Van pioniers ontpoppen jullie je tot daadwerkelijke kunstenaars in jullie eigen Hite, zo heet 't toch, een huis? :-)
    Excuse le mot, ik kan 't niet schrijven en van die o's met een schuine streep erdoor zitten niet op mijn toetsenbord.
    Enfin, ik doe ook even mijn best om er iets "Noors" doorheen te gooien wat ik ooit heb gehoord. De welbekende klok en die klepel noem ik dan maar.
    Ik ben echt onder de indruk van alle vorderingen en hoe prachtig alles eruit ziet, met niet de minste materialen en prachtig vormgegeven wastafels en bad om zomaar wat te noemen, wow.
    Leuk ook dat jullie uitbreiding in huize v.d Boogaard krijgen met 2 gezellige aanwinsten en nu maar hopen dat de ouwe Sjaak het allemaal kan handelen.
    Lees ook dat je een wortelkanaalbehandeling hebt gehad Janine, gggrrrrrrr, ik ken het maar al te goed van vorig jaar en een aantal keren daarvoor, getver de getver.
    Om nog maar niet te spreken van de K pijn, die letterlijk alles in je lijf doet verlammen.
    Zo'n klote klein worteltje, die je hele doen en laten overhoop haalt en je gek doet worden van de kloppende pijn. Maar gelukkig is dat voor jou achter de rug, maar je moest 't allemaal wel ff doorvoelen he?

    We hebben elkaar net gesproken via de Skype Rob en natuurlijk was de aanleiding van mij uit de afschuwelijke horror gebeurtenissen op het eiland Utoya en de aanslag in Oslo om jullie hierover te spreken.
    Verbijstering en walging over de "motieven", huh motieven???, van een compleet psychopate gek, die zoveel levens verwoest en vernietigd heeft. En nabestaanden achterlaat in grote shock en onbegrip. De ooggetuige verslagen komen meer en meer los en op de Volkskrant website wordt dit elke paar minuten ge-update.
    En dat zelfs nu ook nog lichamen uit het water worden gehaald van totaal in verwarring in het water gesprongen jongeren die, ofwel vanwege het koude water of achter hen aan gericht geschoten kogels, uiteindelijk ook zijn bezweken. Het dodental zal nog veel verder oplopen op deze manier. Het doet mijn maag echt omdraaien en machteloos lees ik de verhalen, maar stop er ook mee omdat ik niet wil dat 't teveel bezit van me neemt.

    Een heel ander bericht dan jullie complimenteren met jullie grote en noeste arbeid, maar het past niet om hier niets over te schrijven vind ik.

    Toch afsluiten met een ander prachtig iets wat ik tussen de vele foto's heb gezien. De Aurelia Boralis boven Nesbyen, WOW!!!
    Ik wist niet dat jullie dit daar ook kunnen zien, omdat ik in 2009 de fantastische documentaire van Joanna Lumley (Patsy uit Absolutely Fabulous) heb gezien, die naar het Hoge Noorden is gereisd om de Aurelia Boralis te zien. En daar eindeloos ver noordwaarts voor moest reizen met eerst een arreslee + samojeden (honden) en vervolgens nog op de sneeuwscooter.
    Totdat ze uiteindelijk in het voormalige Lapland aankwam en daar tot grote ontroering deelgenoot werd van dit immense natuurverschijnsel. Iets wat ik graag ooit nog eens met eigen ogen wil aanschouwen.
    Enfin, voor Trudy en jullie heb ik deze documentaire toen gekopieerd op dvd, dus hebben jullie hier zelf ook van kunnen genieten. Maar dit boven Nesbyen meemaken is toch wel heel speciaal, omdat alles ook echt afgestemd moet zijn he? De meer dan vrieskoude temperatuur, de wind, de atmosfeer, de heldere lucht en zelfs dan nog kan 't aan je oog onttrokken worden. Wat een ervaring hebben jullie meegemaakt, enorm!!!

    Nou, zo is 't wel weer even genoeg anders vul ik de complete pagina ha ha.

    Veel liefs uit een te koud voor de tijd van het jaar Amsterdam, bewolkt, regen en wind.
    Gelukkig zijn er voorspellingen dat vanaf dinsdag 26 juli de zomer weer wat terug komt.
    En dat hebbun wuh maar al te hard nodig nou en of :-)

    x Tom

  • 31 Juli 2011 - 14:06

    Trees Lelyyyyyyyy:

    Dat is schrikken Janine en dan in die ambulance oehtoch en ook nog 1,5uur, maar gelukkig alles oké, althans op die nare tandwortel na. Maar die hondjes.............ooooo wat een schatjes, helemaal te gek!!!!
    Oooo, ik hoop dat Ardie toch haar rubbere handschoenen heeft meegenomen, blijven haar handjes mooi, ha, ha........Een gezellig weerzien en drink er een lekker rose-tje op, CHEERS!!!!!!!

  • 01 Augustus 2011 - 11:48

    Karin:

    Hoi Janine en Robin.
    Net weer terug van vakantie uit 'n zonnig Italië. We waren dit jaar weer met z'n 4en weggeweest. Kei leuk gehad. Loes en Kris zijn beide geslaagd voor VWO en VMBO. Loes gaat geneeskunde in Leiden studeren en Kris gaat in Cuijk opleiding ICT volgen. Bij jullie ook weer heel wat gebeurt! Schrikken hoor Janine zo ineens lig je in de ambulance, is niet echt de bedoeling toch! En dan dat tandengedoe brrrr.. maar gelukkig allemaal weer goed afgelopen. Hoorde al het eea van Ardie in de winkel kwam ik ze afgelopen week tegen, maar moeten nog wat uitgebreider kletsen, kroonuurtje begint binnenkort weer en dan ben ik weer helemaal op de hoogte.
    Jullie nieuwe puppies zien er goed uit, zo te zien worden het grote honden of niet? welk ras is het?
    Ben benieuwd naar het volgende stukje en de foto's. Veel plezier samen met Margriet en Wim en groetjes van en voor iedereen
    Karin.

  • 01 Augustus 2011 - 18:26

    Bono:

    Ik ben gek op dierenvellen, wanneer zal ik lang komen?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Robin en Janine

Wij gaan emigreren naar Noorwegen, dat is onze reden om dit dagboek bij te houden. We houden het bij voor onze familie, vrienden, kennissen en iedereen die geinteresseerd is in ons wel en wee in Noorwegen en in onze aankoop en verbouwwerkzaamheden van onze toekomstige Bed and Breakfast!

Actief sinds 23 April 2008
Verslag gelezen: 520
Totaal aantal bezoekers 499029

Voorgaande reizen:

30 November -0001 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

Landen bezocht: